Instalacje alarmowe w domkach jednorodzinnych i mieszkaniach stają się coraz popularniejsze. Bardzo przydatną funkcją nowoczesnego systemu alarmowego jest powiadamianie o zdarzeniach na telefon komórkowy właściciela chronionego obiektu (oprócz firmy świadczącej usługi ochrony). Centrale alarmowe wyposażone w moduł internetowy, mogą przesyłać informacje o zdarzeniach za pomocą powiadomień PUSH na dedykowaną aplikację zainstalowaną na telefonie komórkowym. Jednak w przypadku braku dostępu do sieci Internet (awaria u dostawcy, brak prądu), powiadomienia PUSH nie zadziałają.

Moją ulubioną i zarazem polecaną centralą, wyposażoną we wszystkie niezbędne moduły komunikacyjne jest centrala firmy SATEL Versa Plus. Centrala posiada na płycie głównej moduł komunikacyjny GSM obsługujący dwie karty SIM, moduł internetowy oraz moduł głosowy. Jeden slot na SIM możemy wykorzystać do komunikacji z firmą ochroniarską (jeśli mamy podpisaną stosowną umowę – kartę SIM dostarcza wtedy firma świadcząca usługi ochrony i monitoringu obiektu), natomiast drugi slot wykorzystujemy na komunikację z naszym telefonem komórkowym (lub też kilkoma telefonami).

Dla centrali Versa Plus dostępna jest dedykowana aplikacja na systemy Android oraz IOS, pozwalająca również sterować zdalnie naszym systemem alarmowym. Główna komunikacja o zdarzeniach odbywa się więc przez sieć Internet. Z komunikacji przez sieć GSM będziemy korzystać wobec tego tylko przy najistotniejszych zdarzeniach (alarm, sabotaż lub brak zasilania). Dla tak postawionych warunków najtańszą opcją jest usługa prepaid z jak najdłuższym okresem ważności konta.

Na dzień pisania tego artykułu wszyscy polscy operatorzy GSM z tzw. wielkiej czwórki, posiadają w swojej ofercie karty prepaid z rokiem ważności. Przy wyborze operatora musimy więc zwrócić uwagę na zasięg sieci GSM w miejscu instalacji systemu alarmowego oraz ewentualnie na ceny połączeń głosowych i wiadomości SMS realizowane na posiadane numery telefonów komórkowych. Zgodnie ze wcześniejszymi założeniami, takich połączeń nie powinno być zbyt dużo, więc najistotniejszym parametrem jest zasięg sieci GSM.  Warto także zwrócić uwagę na łatwość doładowania (zasilenia w środki pieniężne) takiej karty w inny sposób niż zakup kodu (np. przez Internet) oraz na możliwość kontroli stanu środków na karcie (Internet, dedykowana aplikacja na smartfony).

Dalsza część artykułu dotyczy konkretnego operatora GSM, którym w moim przypadku został Plus. Polkomtel (operator sieci Plus) oferuje starter „Prosto na kartę” z roczną ważnością konta na rozmowy wychodzące i SMS po pierwszym doładowaniu. Cena takiego startera wynosi 5 zł, a minimalne doładowanie przedłużające ważność konta o 1 rok wynosi również 5 zł.

Przed włożeniem karty SIM do centrali alarmowej należy wykonać pierwsze uruchomienie karty na dowolnym telefonie komórkowym (najlepiej z wyłączoną transmisją danych przez sieć GSM).

Aby doładować kartę i uzyskać rok ważności konta musimy wykonać wcześniej jedno płatne połączenie (trwające choćby 1 sekundę) na dowolny numer. W przeciwnym wypadku doładowanie nie przedłuży nam ważności konta o rok. Po takiej czynności możemy wejść na stronę https://doladuj.plus.pl/ i doładować nasz numer kwotą minimalną 5 zł. Po tej operacji otrzymamy wiadomość SMS informującą o stanie środków na karcie oraz o dacie ważności naszego numeru.

Moduły GSM w centralach alarmowych SATEL posiadają bardzo przydatną opcję przesyłania wiadomości SMS na zdefiniowany wcześniej numer telefonu. Działa to w ten sposób, że wiadomość tekstowa SMS odebrana przez centralę alarmową jest przesłana na nasz numer komórkowy. Niestety, w przypadku omawianej karty prepaid, koszt przekazanej w ten sposób wiadomości SMS wynosi 0,19 zł. W przypadku takiego ustawienia centrali należy bezwzględnie zalogować się do Plus On-Line https://ssl.plusgsm.pl/ebok-web/, przejść do sekcji Usługi i wyłączyć usługę „Powiadomienie o koszcie ostatniego połączenia” (przy włączonej opcji nastąpiłoby przekazywanie wiadomości o koszcie połączenia z konta prepaid alarmu aż do wyczerpania środków na koncie). Warto też wyłączyć wszelkie zgody marketingowe, aby nie otrzymywać zbędnych wiadomości SMS (Konto i formalności > Zgody marketingowe).

Jeśli macie jakieś pytania bądź uwagi, zapraszam do pisania w komentarzach.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go.

3 komentarze

  1. Z logowaniem się na konto użytkownika w eboa jest jeden problem. Żeby się zalogować należy podać numer telefonu – co nie stanowi problemu oraz hasło, które jest wysyłane na kartę SIM zamontowaną w alarmie. Jeśli alarm nie ma opcji przesyłania wiadomości dalej albo jest wyłączona żeby nie generować kosztów to za każdym razem trzeba wyciągać kartę z alarmu, żeby odczytać hasło.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *